جهان ذمیر

وبلاگی برای همه کس و هیچ کس

جهان ذمیر

وبلاگی برای همه کس و هیچ کس

مدرسه یهودی در تهران


از زمانی که مدرسه‏ سازی به سبک جدید در ایران متداول شد و مکتب‏خانه‏ ها به دوره‏ های مختلف تحصیلی با روش جدید آموزش و پرورش مبدل شدند، مدرسه‏ سازی سنت جاری در جامعه کلیمیان ایران بوده است.

 

Abrishami School-مدرسه ابریشمی

 

  

قبل از آن به طور معمول در حاشیه کنیساها، بیت‏میدراش ‏ها و یشیواها (آموزشگاه‏ های دینی یهود) ضمن آموزش فرایض مذهبی یهود، دروس مختلف را نیز  به جوانان آموزش می ‏دادند. بیش از صد سال قبل، مدارس آلیانس (اتحاد) به سبک جدید و با استفاده از شیوه آموزش به سبک مدارس فرانسه فعالیت خود را در میان کلیمیان ایران آغاز کردند و در شهرهای یهودی ‏نشین اقدام به تاسیس مدرسه نمودند. آغاز کار مدارس آلیانس (اتحاد) در ایران علاوه بر آشنائی با تعلیم و تربیت به سبک جدید در میان یهودیان ایران خصوصیت دیگری هم داشت که موجب دگرگونی نظام ساختاری جامعه کلیمیان ایران شد و این مهم ناشی از آن بود که مدارس آلیانس دانش‏ آموزان غیرمسلمان را از همان ابتدای کار نام ‏نویسی می‏کردند و برای اولین بار دانش‏ آموزان یهودی روی نیمکت‏های مدارس، هموطنان مسلمان را در کنار خود می‏دیدند.

 

این اتفاق موجب آشنائی بیشتر کلیمیان با سایر هموطنان گردید و در واقع دیوارهای خودساخته «گتو» که در میان کلیمیان و هموطنان مسلمان جدائی می‏ انداخت، شکسته شد و کلیمیان ایران توانستند افق بزرگ‏تر وطن خود را که مخصوصاً در دو سه قرن اخیر بر روی آنها بسته شده بود، با روشنی بیشتری تماشا کنند و قابلیت‏های خود را برای خدمت به مردم و میهنشان به منصه ظهور برسانند. از طرف دیگر، اکثریت هموطنان مسلمان بعد از آشنائی بیشتر با یهودیان توانستند نگاه خود را به درون جامعه یهودی بیاندازند و از نزدیک، بطلان داوری ‏های کهنه و افسانه ‏های پوچ را که در مورد زندگی و آداب و سنن کلیمیان به آنها القاء شده بود به چشمان خود ببینند. در نتیجه بین جامعه کلیمیان و سایر هموطنان مناسبات صمیمانه و دور از نفرت و تعصب ایجاد گردید و این  احیای روابطی بود که از دیرباز قبل و بعد از اسلام بین یهودیان ایران و سایر هموطنان برقرار بود.

در این ارتباط که در واقع آغاز زندگی نوین جامعه کلیمیان ایران است،‌ مدارس کلیمیان نقش تعیین کننده‏ ای داشتند. گروه مدارس «اتحاد»، «کوروش»، و «اتفاق» در شهرهای مختلف در ایجاد این شرایط تأثیر فراوان داشتند و البته بعدها حضور دانش ‏آموزان دختر و پسر کلیمی در مدارس عمومی این ارتباط را استوارتر کرد. می‏توان گفت از سال‏های 1328 ش. به بعد وضعیت جامعه کلیمیان و از جمله مدارس آنها دستخوش تغییرات فراوان شد. جابجائی جمعیت یهودی از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و مخصوصاً به تهران، سازمان‏های یهودی را در شهرهائی مثل کاشان، بروجرد، سنندج، ارومیه و یزد عملاً متلاشی و یا کم اثر کرد و مدارس اختصاصی کلیمیان در این شهرها تعطیل شدند. در شهرهای بزرگ نیز جاذبه مدارس کلیمیان کمتر شد و خانواده ‏های کلیمی فرزندان خود را بیشتر در مدارس عمومی نام‏ نویسی کردند.

از سال‎‏های 1350 به بعد به دلیل پراکندگی جامعه یهودی در شهرهای بزرگ و تأثیر مهاجرت به خارج از کشور، مهمترین مدارس کلیمیان یعنی «اتحاد» و «کوروش» و تا اندازه‏ای «اتفاق» دچار بحران کمبود دانش ‏آموز شدند و رفته رفته تعطیل شده و یا اداره آنها به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.

بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی، مدارس اقلیت‏های دینی و مخصوصاً چند مدرسه متعلق به جامعه کلیمیان ایران که هنوز مشغول به کار بودند با شرایط جدیدی روبرو شدند.

در این دوره و به موجب قانون، به اقلیت‏های دینی اجازه داده شد که مدارس اختصاصی خود را داشته باشند، با این قید که فقط دانش ‏آموزان اقلیت‏های دینی در آنها نام‏ نویسی کنند و مدیریت آن به وسیله وزارت آموزش و پرورش اداره شود.

این مقررات با اینکه مسئولیت اداره مدارس را به عهده وزارت آوزش و پرورش می‏ذاشت و به همین دلیل امکان ادامه کار مدارس اقلیت‏ها بیشتر می‏شد، این گونه مدارس را با کمبود دانش ‏آموز و در نتیجه تنزل کیفیت تحصیل روبرو ساخته است.

 

 Etefagh School

 

موقعیت کنونی:

در تهران چهار مجتمع تحصیلی مخصوص کلیمیان وجود دارد.

1- مجتمع دخترانه «اتفاق» مشتمل بر دوره‏ های ابتدائی، راهنمائی، دبیرستان و پیش‏ دانشگاهی 
2- مجتمع پسرانه «موسی‏
 بن ‏عمران» (ابریشمی) با دوره ‏های دبستان، راهنمائی و دبیرستان

3- مدرسه پسرانه «روحی‏ شاد» با دوره ‏های دبستان و راهنمائی

4- مدرسه دخترانه «فخردانش» با دوره‏ های دبستان و راهنمائی.

 

مشکل اساسی در تمام مدارس مذکور کمبود دانش‏ آموز است با وجود فراهم شدن امکانات رفت و آمد دانش‏ آموزان با کمک اولیای آنها و کمک‏های انجمن کلیمیان و علیرغم مهیا شدن سرویس نقل و انتقال دانش ‏آموزان- با توجه به پراکندگی شدید جمعیت یهودی در سطح تهران بزرگ و کسر عددی جمعیت کلیمیان- نتیجه مطلوب حاصل نشده است و کسر تعداد دانش‏ آموزان همچنان موجب افزایش هرچه بیشتر هزینه سرانه هر دانش‏آموز می‏شود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد با وجود همه مشکلات،

مدارس کلیمی در سطح تهران به عنوان مدرسه نمونه شناخته شده و تعداد قبولی دانش ‏آموزان در مقاطع مختلف در سقف سطح قبولی در سراسر کشور قرار دارد و این نتیجه مقدور نشده است مگر با زحمات فراوان مدیران و معلمان دلسوز و صمیمی آموزش و پرورش و نیز علاقه خانواده‏ ها به تحصیل دانش ‏آموزان در مدارس اختصاصی که پشتوانه ادامه حیات این مدارس بوده است.

 

 برنامه ‏ریزی برای فعالیت سال‏های آینده مدارس اختصاصی کلیمیان با حضور اعضای انجمن‏ های اولیاء و مربیان مدارس و کارشناسان آموزشی در جلسات متعدد در کمیته فرهنگی انجمن کلیمیان تهران انجام شده است. در این جلسات بعد از بحث و تبادل نظر، تصمیم گرفته شد در حفظ و بقای مدارس کلیمی در تهران از همه امکانات استفاده شود و تصمیمات زیر را برای اجرا به هیئت مدیره انجمن کلیمیان تهران ابلاغ گردد:

1- مدارس کلیمیان در تمام مقاطع به کار خود ادامه دهند.

2- برای جذب بیشتر دانش ‏آموز به کیفیت آموزش در مدارس توجه جدی شود و امکانات تحصیل از جمله سیستم ‏های کامپیوتری و  آزمایشگاه‏های مورد نیاز تکمیل گردند.

3- انجمن ‏‏های اولیاء و مربیان فعال‏تر عمل کنند و در ارتباط مستقیم با اولیای دانش ‏آموزان و مسئولین و مدیران مدارس باشند.

4- اعتبار مالی برای تجهیز مدارس پیش‏بینی شود. در همین رابطه منابع کسب اعتبار به شرح زیر هستند: 
  الف – کمک ‏های اولیای دانش
 ‏آموزان در هنگام نام‏ نویسی در دوره‏ های دبیرستان.

  ب- اختصاص قسمتی از درآمد کنیساها برای هزینه در مدارس با بررسی دقیق و تعیین تعهد سالانه هر کنیسا.

  ج – اختصاص بودجه از طرف انجمن کلیمیان تهران با تعهد مشخص برای هر یک از مدارس.

 

لازم به یادآوری است که هم‏ اکنون کلیه هزینه ‏های مربوط به آموزش فرایض دینی یهود، تعلیمات رسمی فرهنگ و بینش یهود مصوب آموزش و پرورش و بخش عمده هزینه ‏های دیگر از جمله سرویس رفت و آمد از بودجه انجمن کلیمیان تهران پرداخت می‏شود.

امیدواریم با همت جامعه کلیمی ایران، مخصوصاً اولیای دانش‏ آموزان، مسئولین کنیساها، و هیئت مدیره انجمن کلیمیان تهران و با‏ برخورداری از تخصص و مدیریت مدیران و آموزگاران دلسوز بتوانیم سال‏های بهتری را در مدارس اختصاصی کلیمیان تجربه نمائیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.